آموزش شبکه و سیسکو

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها (بخش دوم)

آموزش کامل اپلیکیشن تلگرام

در بخش اول با ۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ ها آشنا شدید با ما همراه باشید تا 11 مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آنها

لپ‌تاپ جزو دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که به‌طور مداوم درحال جابه‌جایی به نقاط مختلف است و احتمال فرسودگی و آسیب دیدگی آن‌ بیشتر از کامپیوترهای رومیزی ثابت است. با وجود تلاش سازندگان برای استحکام بخشیدن به این دستگاه‌ها، باز هم احتمال مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لپ‌تاپ‌ بسیار زیاد است. هر مشکل کوچکی که برای لپ‌تاپ به وجود بیاید، برای کاربر هزینه‌بر خواهد بود. مشکلات یادشده در این مقاله، از آمار شرکت‌های سازنده‌ی مختلف لپ‌تاپ گردآوری شده است. با استفاده از راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله، به‌سادگی و با صرف کمترین هزینه می‌توانید به رفع رایج‌ترین مشکلات لپ‌تاپ اقدام کنید.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها

1- آسیب‌ دیدگی کیبورد

علائم: گم شدن یا لق شدن کلیدها

راهکار: تعویض کیبورد

کیبورد به خاطر فشار دائمی روی آن در هنگام تایپ یا به خاطر احتمال ریختن مایعات حین کار، جزو آسیب‌پذیرترین قطعات لپ‌تاپ محسوب می‌شود. در نتیجه کلیدهای کیبورد به مرور زمان ممکن است اغلب از جای خود خارج یا فرسوده شوند. خوشبختانه شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ در بخش پشتیبانی وب‌سایت خود راهنمای کامل و گام به گام تعویض کیبورد دستگاه را در اختیار کاربران می‌گذارند. برای دستیابی به چنین راهنمایی، می‌توانید عبارت «keyboard replacement» را در بخش جستجوی وب‌سایت شرکت مورد نظر تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید. همچنین می‌توانید پایگاه داده‌ی شرکت را کاوش کنید.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها کیبورد لپتاپ

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها کیبورد لپتاپ

برای مثال، پایگاه داده‌ی سند Ask Iris توشیبا حاوی راهنمای کامل جایگزینی و تعویض سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های این کمپانی است. به‌منظور جدا کردن کیبورد قدیمی از لپ‌تاپ خود، به‌طور معمول فقط باید برخی از پیچ‌های لپ‌تاپ را از بخش زیرین آن باز کنید و کیبورد را با فشار یک دکمه آزاد کنید. همچنین در سازوکار گیره مانند که کیبورد را به فریم اصلی محکم نگه می‌دارد، با آزاد کردن گیره‌ها می‌توانید کیبورد را از دستگاه جدا کنید. کاربران می‌توانند کیبورد جایگزین را همراه با ضمانت یا نسخه‌ی بدون ضمانت را با قیمت ارزان‌تر خریداری کنند. برای مثال، شرکت دل کیبوردهای خود را در بازه‌ی قیمت ۱۵ تا ۲۵ دلار به فروش می‌رساند. این شرکت همچنین محافظ پلاستیکی کیبوردهای خود را در بازه‌ی قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلار به مشتری‌ها عرضه می‌کند. به‌عنوان نمونه، محافظ کیبورد CompuCoverofferss برای انواع مختلفی از لپ‌تاپ‌ها قابل استفاده است.

2- عدم اتصال به شبکه‌ ی اینترنت بی‌ سیم

علائم: عدم وجود اتصال اینترنت، خطای مکرر توقف (time out) هنگام مرور وب

راهکار: بررسی روشن بودن روتر بی‌سیم، استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند، اطمینان از قرار داشتن نام روتر در حالت برودکست (SSID)

با توجه به قابل حمل بودن لپ‌تاپ، کاربران انتظار دارند که توانایی اتصال به هر شبکه‌ی بی‌سیمی را فارغ از این‌که در فرودگاه، کافی‌شاپ یا هتل باشند، در اختیار داشته باشند. اما گاهی اتصال به این شبکه‌های بی‌سیم بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. برخی از لپ‌تاپ‌ها غیر از تنظیمات نرم‌افزاری، دارای یک دکمه‌ یا سوییچ مربوط به فعال کردن قابلیت اتصال به شبکه‌ی وایرلس هستند. همیشه از قرار داشتن این دکمه‌ها در حالت فعال اطمینان داشته باشید. همچنین از این‌که SSID یا شناسه‌ی سرویس دستگاهی که در حال اتصال به آن هستید، در حالت برودکست قرار دارد اطمینان حاصل کنید. برای دستیابی به این تنظیمات، باید به بخش فرم‌ور روتر یا مودم بی‌سیم خود مراجعه کنید

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها شبکه بیسیم

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها شبکه بیسیم

اگر خواستار مجموعه‌ی کامل راهنمای مربوط به مشکلات شبکه یا ابزار ساده و بدون دردسری برای عیب‌یابی اتصال بی‌سیم هستید، می‌توانید از مجموعه ابزارهایی مانند Network Magic ساخت شرکت سیسکو استفاده کنید. این ابزار در دو نسخه‌ی رایگان و پولی با قیمت ۲۹.۹۹ دلار عرضه می‌شود. استفاده از نرم‌افزار یادشده نیازی به تخصص خاصی ندارد و به‌راحتی می‌توانید با استفاده از نقشه‌ی شبکه‌ی جامع آن، اقدام به راه‌اندازی و ایمن‌سازی شبکه بکنید. با این ابزار همچنین می‌توانید اتصالات اینترنتی بی‌سیم قطع‌شده را به‌صورت نرم‌افزاری تعمیر کنید. کاربران حرفه‌ای یا حقوقی می‌توانند از ابزار Hotspot Helper ساخت JiWire بهره ببرند که علاوه بر موارد یادشده، از حریم خصوصی کاربر در زمان گشت و گذار وایرلس اینترنتی هم محافظت می‌کند. به علاوه، این ابزار امکان تحویل امن ایمیل را هم برای کاربران فراهم می‌کند.

۸- ثابت ماندن پیکسل‌ ها مانیتور

علائم: وجود نقاط سبز یا قرمزرنگ در صفحه نمایش لپ‌تاپ

راهکار: ماساژ دادن اطراف پیکسل مرده

پیکسل‌های غیر منطبق یا ثابت می‌توانند در صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ بسیار آزاردهنده باشند. این پیکسل‌ها معمولا به رنگ سبز یا قرمز باقی‌ می‌مانند و به‌درستی با دیگر پیکسل‌های سالم نمایشگر روشن نمی‌شوند. متأسفانه بیشتر سازندگان برای یک یا دو پیکسل معیوب موجود، صفحه نمایش لپ‌تاپ را تعویض نمی‌کنند. در حقیقت تعداد این پیکسل‌های مرده باید بین ۱۰ تا ۱۸ عدد باشد تا شرکت سازنده برای تعویض آن اقدام کند.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها پیکسل مرده

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها پیکسل مرده

با این حال، هنوز یک راه حل احتمالی برای رفع این مشکل وجود دارد. ابتدا با یک پارچه نرم به‌آرامی و با حرکت دوار اطراف پیکسل معیوب را مالش دهید. انجام این ترفند معمولا باعث روشن شدن صحیح پیکسل می‌شود. هنگامی که نقطه‌ی درست را یافتید، پیکسل را به‌منظور روشن شدن اندکی فشار دهید و انگشت خود را به مدت دو دقیقه روی آن نگه دارید تا هیچ پیکسل معیوبی مشاهده نشود.

3- کرش کردن سیستم

علائم: عدم توانایی لپ‌تاپ در بوت شدن

راهکار: جدا کردن دیسک سخت و جایگذاری آن درون یک محفظه‌ی خارجی، اجرای فرمان Checkdisk

بیشتر کاربران هنگامی که رایانه‌ی آن‌ها از راه‌اندازی مجدد یا بوت شدن دوباره امتناع می‌کند، به‌شدت وحشت‌زده می‌شوند. با این حال، بیشتر اوقات مشکل موجود به‌سادگی خطای فایل سیستم یا وجود یک بد سکتور در دیسک سخت است. به‌منظور تشخیص چنین خطاهایی، می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های شرکت سازنده، هارد دیسک خود را از لپ‌تاپ خارج کنید و آن را درون یک محفظه‌ی خارجی مجهز به درگاه یو‌اس‌بی قرار دهید. این محفظه‌ها مخصوص قرار دادن سخت‌افزار داخلی هستند. می‌توانید در فروشگاه‌های مختلفی مثل Best Buy ،Staples ،Newegg این قطعه را با قیمتی کمتر از ۴۰ دلار تهیه کنید.

در مرحله‌ی بعد باید محفظه‌ی USB را به یکی از درگاه‌های یواس‌بی رایانه‌ی دیگر وارد کنید. در صورت سالم بودن سیستم فایل، هارد درایو باید به‌عنوان یک درایو خارجی در بخش Devices and Drives مرورگر فایل ویندوز ۱۰ نمایان شود و اجازه‌ی انتقال فایل به کاربر بدهد. در ادامه باید فرمان Checkdisk را برای درایو سخت مورد نظر اجرا کنید. برای انجام این کار ابتدا عبارت command prompt را در کادر جستجوی کورتانا تایپ کنید و پس از کلیک راست روی آن، گزینه Run as administrator را بزنید. حالا باید عبارت «:X» را (به جای X نام درایو مورد نظر را وارد کنید) در خط فرمان تایپ و اینتر کنید. حالا باید عبارت «chkdsk /f» را تایپ کنید و بازهم کلید اینتر را بفشارید. پس از این کار، سیستم اجازه‌ی جدا کردن درایو و لغو تمامی پردازش‌های مربوط به آن را از کاربر درخواست خواهد کرد. در این مرحله و در صورت تمایل، می‌توانید حرف Y را به‌منظور تأیید درخواست سیستم تایپ و اینتر کنید.

رایانه‌ای که برای آزمودن دیسک سخت لپ‌تاپ از آن استفاده کردید، ابتدا اطلاعاتی مانند نوع فایل سیستم و شماره سریال مربوط به درایو مورد نظر را نمایش می‌دهد و سپس شروع به کند و کاو درایو ذخیره‌سازی و برطرف کردن هر خطایی که با آن مواجه می‌شود، خواهد کرد. پس از اتمام فرآیند، گزارشی از خطاهای موجود نمایان می‌شود که کاربر می‌تواند تمامی تغییرات اعمال‌شده بر درایو را مشاهده کند. در صورتی که گزارش ارائه‌شده بدون خطا باشد، می‌توانید هارد دیسک خود را به لپ‌تاپ کرش کرده متصل و آن را روشن کنید.

۱۰- هجوم ویروس و جاسوس‌افزار
علائم: نمایان شدن بیش از حد پنجره‌های فرعی (pop up) و تبلیغات، کاهش سرعت دانلود از اینترنت

راهکار: نصب نرم‌افزار ضد جاسوسی و استفاده از ویروس‌کش رایگان

هیچ موردی نمی‌تواند مانند نرم‌افزار مخرب، سیستم رایانه‌ای را فلج کند. اولین خط دفاعی همیشه پیش‌گیری است؛ بنابراین بهتر است از نسخه‌ی تک‌کاربره‌ی نرم‌افزارهای امنیتی مانند Bitdefender Total Security با اشتراک دوساله‌ی ۱۷۰ هزار تومان و Kaspersky Total Security با اشتراک دوساله‌ی ۲۶۴ هزار تومانی استفاده کنید. در حال حاضر طبق گزارش وب‌سایت‌های معتبری مانند AV Test و AV Comparatives، هر دو نرم‌افزار یادشده جزو برترین و کامل‌ترین نرم‌افزارهای امنیتی دنیا محسوب می‌شوند. نرم‌افزار امنیتی شرکت کسپرسکی و به‌خصوص بیت‌دیفندر رابط کاربری ساده‌ای دارند و دارای ابزارهای مختلفی مانند آنتی‌ویروس، ضد جاسوسی، دیوار آتش، مسدودساز وب‌سایت‌های خطرناک، پشتیبان‌گیری از فایل، بهبوددهنده‌ی عملکرد سیستم و … هستند.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها آنتی ویروس Bitdefender

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها آنتی ویروس Bitdefender

اگر تمایلی به پرداخت هزینه ندارید، می‌توانید از ابزارهای امنیتی رایگانی مثل Ad-Aware و Spybot: search and Destroy یا نسخه‌ی رایگان نرم‌افزار امنیتی AVAST بهره ببرید. هر دو ابزار بسیار عالی به نظر می‌رسند؛ اما هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود هستند. ابزار Spybot برای ردیابی کدهای مخرب مربوط به پنجره‌های فرعی بهتر است و Ad-Aware کار حذف کوکی‌ها را بهتر انجام می‌دهد. کوکی‌ها فایل‌های متنی هستند که تبلیغ‌کننده‌ها به‌منظور ردگیری رفتار و عادات گشت و گذار کاربر در فضای مجازی، آن‌ها را در رایانه‌ی کاربر کپی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور ایمن ماندن در برابر هجوم احتمالی نرم‌افزارهای مخرب، حتما در یک بازه‌ی زمانی مشخص، با استفاده از هر دو ابزار یادشده اقدام به کاوش سیستم عامل بکنید.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها آنتی ویروس Kaspersky

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها آنتی ویروس Kaspersky

در صورت عدم موفقیت ابزارهای یادشده در ویروس‌یابی سیستم، می‌توانید از راهکار امنیتی ویروس‌یابی آنلاین شرکت مشهور Trend Micro موسوم به House Call استفاده کنید که گاهی اوقات در مقوله‌ی تشخیص ویروس، بسیار ماهرتر از سایر نرم‌افزارها است. علاوه بر این، شرکت ترند میکرو در صورت ناموفق بودن راهکار اسکن خودکار، پایگاه داده‌ای از ویروس‌ها و ترفندهای حذف دستی آن‌ها هم به کاربران ارائه می‌کند. شرکت بیت‌دیفندر و کسپرسکی هم ابزار مشابهی به ترتیب تحت عنوان Bitdefender Quickscan و Kaspersky Security Scan در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در صورتی که خواستار اسکن کردن یک فایل یا آدرس وب‌سایت به‌خصوص هستید، می‌توانید از خدمات فوق‌العاده‌ی وب‌سایت Virustotal استفاده کنید که تقریبا تمامی موتورهای جستجوی آنتی‌ویروس‌های معروف دنیا را در خود جای داده است. متأسفانه برای استفاده از این وب‌سایت باید از ابزار تغییر IP استفاده کنید.

۱۱- قدیمی بودن درایور کارت گرافیک

علائم: نمایش ویدیوهای درهم‌ریخته یا تحریف‌شده

راهکار: دانلود نسخه‌ی بروز درایور کارت گرافیک

مشکلات مربوط به ویدیو، یکی از دلایل رایج شکایت کاربران لپ‌تاپ است. این مشکلات اغلب از بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای جدیدی ناشی می‌شود که برای عملکرد صحیح، نیازمند به‌روزترین نسخه‌ی درایور کارت گرافیک رایانه هستند. با وجود این‌که بیشتر لپ‌تاپ‌ها با آخرین نسخه‌ی فایل درایور کارت گرافیک عرضه می‌شوند؛ هنگام تأخیر در فروش این دستگاه‌ها، طبعا درایور آن‌ها هم قدیمی‌تر خواهد شد. به همین دلیل، بروزرسانی مکرر کارت گرافیک و حتی درایورهای مربوط به کارت صوتی و شبکه، امری بسیار ضروری محسوب می‌شود.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها

بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ، بسته‌ی نصب شدنی ویژه‌ای همراه با دستگاه ارائه می‌دهند که آخرین درایورهای منتشرشده‌ی مربوط به لپ‌تاپ کاربر را به‌طور خودکار دانلود و نصب می‌کند. به‌عنوان مثال، شرکت لنوو فایل درایورهای خود را در آدرس Lenovo.com/support به اشتراک می‌گذارد. شرکت Alienware هم ابتدا درایورهایی جدید را برای دستگاه‌های خود می‌آزماید و سپس آن‌ها را در بخش پشتیبانی وب‌سایت رسمی خود منتشر می‌کند. با این حال، اگر در وب‌سایت سازنده‌ی لپ‌تاپ خود موفق به یافتن درایور کارت گرافیک نشدید، می‌توانید به‌طور مستقیم به وب‌سایت شرکت‌های اصلی سازنده‌ی کارت گرافیک انویدیا و ای‌ام‌دی مراجعه کنید. در صورتی که لپ‌تاپ مورد نظر از تراشه‌ی گرافیکی یکپارچه و روی برد شرکت اینتل بهره می‌برد، بهترین گزینه مراجعه به وب‌سایت شرکت سازنده‌ی لپ‌تاپ است. اما می‌توانید بخش پشتیبانی و دانلود شرکت اینتل را هم بررسی کنید.

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها

۱۱ مشکل رایج لپ تاپ و راهکار رفع آن‌ها

منبع : زومیت

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

دیدگاهتان را بنویسید